Kami lepasan Luar Negara

>> Nov 24, 2008

Cerita ni saya ambil dari buku “Secawan Kopi daripada Guru” terbitan Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia

Kami lepasan Amerika
Zulkifli Abu

Mendengar keluahan beberapa rakan yang telah berinteraksi dengan pelajar-pelajar Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) ambilan pertama itu membuatkan aku terfikir-fikir juga bagaimana hendak memulakan kuliah dengan mereka jam 10.00 pagi ini.

Mereka adalah pelajar perintis yang diperkenalkan oleh Bahagian Pendidikan Guru dan sebahagian besar mereka adalah lepasan luar Negara. Rata-rata mereka berkelulusan sarjana berasaskan sains tetapi oleh kerana pasaran kerja dalam bidang itu terbatas kerana beberapa factor, mereka memilih profesyen perguruan.

“Mereka angkuh! Mereka ingat belajar di luar Negara tu besar sangat.” Rungut salah seorang rakanku. Tidak kurang juga yang bercerita sikap sebahagian mereka yang mengagung-agungkan system pendidikan yang mereka alami setelah bertahun-tahun di luar negara.

Memanglah. Sebahagian besar mereka dihantar ke luar Negara setelah mendapat kelulusan baik di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan berpeluang menamatkan pengajian peringkat sarjana tanpa perlu dipanggil pulang selepas tamat ijazah pertama.

Aku mengenepikan prejudia itu dan melangkah dengan tenang ke bilik kuliah pagi itu. Selepas memberikan salam, aku memulakan kuliah Falsafah Pendidikan dengan meminta mereka memberi maklum balas tentang tujuan belajar dan apa itu ilmu?

Menarik juga pendapat mereka yang diasaskan beberapa teori baru. Ternyata mereka terdedah juga dengan bahan bacaan terkini.

“Apa tujuan kita belajar?” aku cuba meminta mereka membuat rumusan.

“Untuk hidup.”

“Apa tujuan kita berilmu?” Tanya aku kembali.

“Juga untuk hidup.”

“Apa komen saudara terhadap suasana ekonomi negara semasa?”

Seorang pelajar yang bertubuh agak tinggi di kelas tiba-tiba berdiri dan mula berhujah.

“Pemimpin kita gagal mentadbir negara dengan baik. Kita ada sumber berhargatapi gagal menjadi negara maju. ‘Hanky-panky’ ada di mana-mana. Kami sendiri adalah sebahagian mangsa ini,” ayat terakhir itu disuarakan dengan kuat.

“Apa maksud saudara?” Tanya saya selamba.

“Kami telah menghabiskan masa bertahun tahun tapi kerajaan gagall menyediakan perkerjaan untuk kami,” sampuk seorang pelajar yang duduk di barisan belakang. Ternyata kata-kata itu mendapat tepukan gemuruh. Saya tidak segera panic dengan provokasi itu, lantas menyejukkan keadaan dengan anekdot pendek.

“Seorang murid saya di sekolah rendah dahulu sempat belajar hingga Darjah 6. Dengan ilmu asas membaca, mengira dan menulis, dia membantu bapanya di sebuah kedai basikal milik bapanya setelah berhenti sekolah. Kini, hanya selepas kira-kira lapan tahun, dia memiliki kedai basikal sendiri di sebuah kawasan perumahan beru di kampong saya.” Ternyata pelajar-pelajar itu tertarik dengan cerita saya. Saya meneruskan cerita.

“Seorang sepupu saya adalah seorang sarjana fizik dari Amerika Syarikat. Bapanya seriang mengadu kepada saya tentang kerisauannya. Sepupu saya masih lagi tidak berkerja walaupun telah pulang ke tanah apr sejak tiha tahun yang lalu. Dia juga seperti saudara-saudara, sering menyalahkan kerajaan.”

Pelajar-pelajar tersebut mula menundukan kepala.

“Sekarang mari kita lihat siapa yang dapat memanfaatkan ilmu? Murid saya yang hanya belajar hingga Darjah 6 atau sepupu saya yang telah menghabiskan suku abad usianya untuk belajar?”

Oleh kerana tiada yang memberi reaksi, saya cuba menutup kuliah itu.

“Ahad lalu saya bertemu dengan bapa saudara saya di kampong. Dia bercerita tentang sepupu saya lagi; masih duduk di rumah menunggu surat lamaran kerja. Apa kata bapa saudara saya lagi?”

Sehingga di situ saya berhenti berkata-kata seketika. Sewaktu melihat pelajar-pelajar itu teliti untuk mendengar, saya meneruskan cerita.

“Bapa saudara saya berkata, dia dulu dapat menyara lapan orang anak dengan hanya berkerja sebagai petani yang tidak pernah bersekolah. Tetapi anak-anak hari ini bukan sahaja tidak mampu membantu ibu bapanya, malah tidak mampu menyara diri sendiri walaupun sering bermegah dengan lulusan sarjana luar negaranya.”

Saya meninggalkan bilik kuliah yang bagaikan tidak bernyawa lagi.

Read more...

Hippocrates Oath

>> Nov 20, 2008

Hippocratic Oath – Modern Version
Written in 1964 by Louis Lasagna, Academic Dean of the School of Medicine at Tufts University,
and used in many medical schools today.
  • I swear to fulfill, to the best of my ability and judgment, this covenant:
  • I will respect the hard-won scientific gains of those physicians in whose steps I walk, and gladly share such knowledge as is mine with those who are to follow.
  • I will apply, for the benefit of the sick, all measures [that] are required, avoiding those twin traps of overtreatment and therapeutic nihilism.
  • I will remember that there is art to medicine as well as science, and that warmth, sympathy, and understanding may outweigh the surgeon's knife or the chemist's drug.
  • I will not be ashamed to say "I know not," nor will I fail to call in my colleagues when the skills of another are needed for a patient's recovery.
  • I will respect the privacy of my patients, for their problems are not disclosed to me that the world may know. Most especially must I tread with care in matters of life and death. If it is given me to save a life, all thanks. But it may also be within my power to take a life; this awesome responsibility must be faced with great humbleness and awareness of my own frailty. Above all, I must not play at God.
  • I will remember that I do not treat a fever chart, a cancerous growth, but a sick human being, whose illness may affect the person's family and economic stability. My responsibility includes these related problems, if I am to care adequately for the sick.
  • I will prevent disease whenever I can, for prevention is preferable to cure.
  • I will remember that I remain a member of society, with special obligations to all my fellow human beings, those sound of mind and body as well as the infirm. If I do not violate this oath, may I enjoy life and art, respected while I live and remembered with affection thereafter. May I always act so as to preserve the finest traditions of my calling and may I long experience the joy of healing those who seek my help.

Read more...

thanx a lot

>> Nov 15, 2008

ak dan syairah dari rumah 21 nk mengucapkan berbyk2 terima kasih kepada korang suma...keluarga besar yt.....atas smbgn derma kilat sebab banjir hari tu...ktorg mmg terkejut n terharu sgt2 sampai xdpt diluahkan dgn kata2...jasa korg akn ktorg ingat sampai ble2...akhir kata...thanx a lot kpd sume yg telah membantu scare lgsg atau x lgsg...

Read more...

'BIAR PAPA ASAL BERGAYA'

>> Nov 12, 2008

Biar papa asalkan bergaya’ begitulah halusnya peribahasa yang digunakan oleh masyarakat terdahulu untuk dijadikan sindiran kepada sesiapa sahaja yang mempunyai sikap melaram. Walaupun halus ungkapan keramat ini, namun mampu membuatkan sesiapa sahaja yang dituju terpaksa menyimpan rasa. Peribahasa ini bukan lagi sebagai omongan kosong tetapi telah menjadi darah daging dalam kehidupan seharian masyarakat khususnya, golongan mahasiswa. Baik yang kaya mahupun miskin, ‘trend’ bergaya dalam kalangan mahasiswa begitu sebati dalam kehidupan mereka. Mereka seolah-olah lupa tujuan sebenar mereka untuk datang ke universiti. Ironinya, mahasiswa pada hari ini tidak lagi sinonim dengan pencapaian akademik dan kokurikulum yang cemerlang sebaliknya naluri mereka lebih cenderung kepada budaya kampus yang tidak sihat. Persoalannya, adakah kita mampu melahirkan golongan mahasiswa yang berkualiti selaras dengan visi qudsi negara menjelang tahun 2020? Oleh itu, budaya sebegini tidak boleh dipandang enteng. Malah, jika dibiarkan penyakit kronik ini akan merebak dan meresap jauh ke dalam hati setiap mahasiswa dan akhirnya lahirlah golongan mahasiswa yang hanya tahu bergaya tetapi tidak mahu berjaya.

Malang apabila golongan muda mudi bergelumang dengan gejala yang tidak sihat ini. Ada juga diantara mereka yang sanggup menghabiskan duit semata-mata untuk membeli barang-barang aksesori kegemaran yang bernilai dalam ribuan ringgit. Duit pinjaman amanah rakyat ataupun biasiswa bukan lagi digunakan untuk keperluan belajar tetapi telah dihabiskan begitu sahaja untuk membeli barangan yang bukan menjadi keutamaan untuk mereka sebagai seorang pelajar. Di sini, pentingnya mahasiswa kembali memahami ilmu dan berakhlak mulia bagi menilai semula makna kehidupan mereka. Pemahaman terhadap ilmu akan membawa kepada pembinaan insan yang menjadikan matlamat kehidupannya adalah untuk kebahagian akhirat, bukan dunia semata. Penghayatan sebenar terhadap ilmu akan memandu individu supaya bijak menilai setiap tindakan dan berakhlak mulia. Allah suka kepada hambanya yang berakhlak mulia dengan bersikap bersederhana dalam kehidupan. Justeru, kehidupan mahasiswa itu bukan untuk bergaya tetapi kehidupan mereka haruslah bergantung kepada keupayaan dan kesederhanaan.

Marilah kita bersama-sama renungkan hadis Rasullullah saw ini:


“ Di antara kesempurnaan Islam seseorang ialah dia meninggalkan sesuatu yang tiada berkaitan dengannya.”( Hadis Hasan, diriwayatkan oleh Tirmizi dan lain-lain.)


Sebenarnya, kehidupan mahasiswa yang bergaya sakan dan menunjuk-nunjuk ini hanya boleh melatih golongan mahasiswa supaya bersikap boros. Hal ini disebabkan mereka lebih cenderung melunaskan hawa nafsu mereka untuk bergaya berbanding sentiasa memastikan kecemerlangan akademik di kampus. Pokok pangkalnya, mahasiswa harus bangkit dari terus terlena dibuai arus kemodenan hidup. Mereka perlu sedar bahawa kejayaan itu lebih utama dan perlu dituntut demi masa depan mereka sendiri.Firman Allah swt :


“ Janganlah kamu terikut-ikut langkah-langkah syaitan” ( An-Nuur: 21).


Sesungguhnya membazir itu merupakan amalan syaitan. Sikap mahasiswa yang gemar bergaya sehingga sanggup membazir tidak seharusnya dijadikan satu kebiasaan. Ini berikutan amalan membazir itu tidak digalakkan dalam Islam. Lebih bermanfaat jika mahasiswa hanya berbelanja mengikut keutamaan sebagai seorang pelajar dan tidak menyalahgunakan pinjaman wang yang diberikan.

Peranan kenalan di sekeliling harus dilihat sebagai faktor yang paling utama dalam membentuk corak hidup mahasiswa itu sendiri. Mahasiswa seharusnya bijak dalam mencari kawan yang sememangnya beraneka ragam dan adakalanya boleh membawa mereka hanyut dalam hidup. Keinginan untuk bergaya dalam kalangan mereka disebabkan kenalan mereka terdiri daripada orang yang berada malahan ada juga yang berlagak seperti orang kaya baru. Lantaran itu, mahasiswa mudah terikut-ikut rentak dan corak hidup kenalan mereka. Mahasiswa tidak seharusnya berkompromi dengan keinginan-keinginan peribadi mereka yang bukan sahaja mengundang satu malapeta dalam pengurusan kewangan tetapi juga boleh membawa mereka lalai daripada kesibukan belajar.


Imam Hakim at-Tirmizi berkata, “ Manusia yang kita temui ada tiga macam : Ada yang seperti banjir yang menghanyutkan; ada yang seperti air yang mengalir di atas batu yang keras; ada juga orang yang seperti air hujan yang bisa membikin tanah menjadi subur sehingga tanam-tanaman bisa tumbuh di atasnya. Siapakah di antara mereka yang sering kalian temui?”


Jika dilihat pada ungkapan itu, segala keputusan terletak pada mahasiswa itu sendiri dalam memilih kenalan. Andai kebijksanaan lebih menguasai diri, mahasiswa tidak akan tersilap dalam mencari kenalan.

Selanjutnya, corak hidup mahasiswa yang lebih cenderung untuk bergaya berkait rapat dengan didikan ibu bapa itu sendiri. Jika dilihat kini, sikap ibu bapa sendiri yang lebih materialistik sedikit sebanyak mempengaruhi amalan anak-anak mereka. Ungkapan bapa borek anak rintik amatlah sesuai berikutan apa yang dilakukan oleh ibu bapa akan menjadi ikutan anak-anak. ‘Mana tidak tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi’.

Inilah realiti mahasiswa kini yang menjadikan keutamaan bukan lagi satu kepentingan. Oleh itu budaya bergaya ini harus dicari penawar bagi memberi kesedaran kepada mahasiswa bahawa bergaya bukan satu keutamaan ataupun kewajipan yang dituntut dalam menjalani liku-liku sebagai modal insan yang berkualiti. Seorang penyair berkata :


“ Ketika kamu hidup di dunia persiapkanlah bekal kehidupanmu di akhirat. Beraktivitaslah untuk Allah dan persiapkan bekal yang paling baik. Apakah kamu senang jika nanti kamu berjalan bersama kelompok orang yang mempunyai banyak bekal sedangkan dirimu tidak mempunyai bekal sama sekali ”


Ungkapan keramat ini sebenarnya mengajak mahasiswa bermuhasabah diri dan berfikir sejenak apakah mereka diciptakan sebagai khalifah yang hanya menjalankan tugas yang sia-sia di muka bumi ini. Seharusnya mereka perlu mempersiapkan diri untuk dijadikan bekalan bukan sahaja untuk jaminan masa depan tetapi juga bekalan untuk akhirat. Mahasiswa seharusnya sedar bahawa setiap manusia dicipta dengan kelebihan tersendiri. Kekurangan itu bukannya satu kelemahan bagi diri. Keinginan untuk terlalu bergaya sehingga mengabaikan perkara yang lebih penting bukanlah satu tradisi atau adat yang harus dituruti sejak zaman nenek moyang lagi.

Seharusnya mahasiswa sedar betapa tingginya risiko jika sikap mereka ini berterusan. Impaknya, mahasiswa gagal menguruskan wang dengan baik, tanggungan belanja makanan dan minuman tidak mencukupi lebih parah lagi apabila gagal melunaskan wang pengajian. Ini akan mengundang satu lagi bebanan sebagai pelajar sehingga tidak jumpa jalan pulang bak kata pepatah ‘sudah terhantuk baru nak terngadah’. Oleh yang demikian, mahasiswa perlu mengambil satu inisiatif atau langkah berjaga-jaga sebelum membuat sebarang keputusan bak kata pepatah ‘sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna’. Mahasiswa perlu bijak dalam menilai antara yang baik ataupun yang buruk.

Ibu bapa juga haruslah memainkan peranan yang penting dalam memberi panduan hidup untuk anak-anak. Ibu bapa merupakan contoh terbaik bagi anak-anak dalam menilai dan membuat keputusan. Menjadi kewajipan ibu bapa dalam memberi pendidikan kepada anak-anak yang bermula daripada lingkungan rumah yang penuh dengan rahmat dan kasih sayang. Didikan yang lahir daripada keteguhan iman dan keharmonian akhlak yang akan menjadikan anak-anak kain putih yang mampu memberi banyak sumbangan untuk generasi akan datang. Melalui firman Allah S.W.T :


“ Hai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kalian dan keluarga kalian dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras yang tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintah.” ( At-Tahrim: 6)


Oleh itu, mahasiswa perlu menggunakan setiap saat yang berjalan dengan memberi ruang kepada diri untuk melakukan perkara yang lebih bermanfaat dan lebih utama. Mahasiswa merupakan antara aset penting negara yang bakal menggegarkan dunia dengan ilham dan idea-idea baru bagi menyumbang kepada kemajuan negara sejajar dengan aspirasi nasional yang menjurus kepada usaha menjadi sebuah negara maju disamping dapat membangunkan masyarakat yang beridealism...

Read more...

S.A.H.A.B.A.T

>> Nov 11, 2008



Kisah tentang 2 orang sahabat karib
yang sedang berjalan melintasi gurun pasir.

Ditengah perjalanan, mereka bertengkar
dan salah seorang tanpa dapat menahan
diri menampar temannya.

Orang yang kena tampar, merasa sakit hati, tapi dengan
tanpa berkata-kata, dia menulis di atas
pasir :

"HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENAMPAR PIPIKU."

Mereka terus berjalan, sehingga
menemukan sebatang sungai, dimana
mereka memutuskan untuk mandi.
Orang yang pipinya ditampar dan terluka hatinya, cuba berenang untuk
menyejukkan diri dan hatinya..

Namun, ternyata sungai tersebut cukup
dalam sehingga ia nyaris tenggelam, dan
diselamatkanlah ia oleh sahabatnya.

Ketika dia mulai siuman dan rasa takutnya sudah hilang, dia menulis
di sebuah batu :

"HARI INI, SAHABAT TERBAIK KU MENYELAMATKAN NYAWAKU."

Si penolong yang pernah menampar
sahabatnya tersebut bertanya,

"Kenapa setelah saya melukai hatimu,
kau menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu?"

Temannya sambil tersenyum menjawab,
"Ketika seorang sahabat melukai kita,
kita harus menulisnya diatas pasir agar
angin maaf datang berhembus dan
menghapus tulisan tersebut.

Dan bila dalam antara sahabat terjadi sesuatu kebajikan sekecil apa pun,
kita harus memahatnya di atas batu hati kita,
agar tetap terkenang tidak hilang tertiup waktu."

Dalam hidup ini sering timbul perbezaan
pendapat dan konflik kerana wujud sudut
pandangan yang berbeza.

Oleh itu, cubalah untuk saling memaafkan dan melupakan masalah lalu.
Mungkin kadang-kala kita dapat apa kemahuan atau
memahami apa yang kita mahu..

Yang penting selagi HAK kita dan sahabat
kita menjaga dan menghormati satu sama lain
serta percaya, insyallah ibarat ‘air
yang dicincang takkan putus’…

Read more...

Ibuku seorang 'pembohong'

>> Nov 10, 2008

www.halaqah-online.com
Ibuku seorang pembohong

Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang
berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang
ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi
saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk
dijadikan renungan anda sekalian.
Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir

sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga

miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering
kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami
terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu
keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering
saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk

yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu
sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya.

Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata :
""Makanlah nak ibu tak lapar." - PEMBOHONGAN IBU YANG
PERTAMA.
Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering
meluangkan watu senggangnya untuk pergi memancing di
tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan
hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan
untuk membesarkan kami adik-beradik. Pulang dari

memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan

mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu
ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan
yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan
yang saya makan tadi. Saya sedih melihat ibu seperti
itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu
saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan
cepat menolaknya. Ibu berkata : "Makanlah nak, ibu tak
suka makan ikan." - PEMBOHON
GAN IBU YANG KEDUA.


Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu
pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi
dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang
dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi
saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih
dengan beremankan sebuah pelita di hadapannya.
Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk

kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok
pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan

berkata : "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk
lagi." - PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA



Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja
supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk
menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah
siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus

sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja
tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada
Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan

cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian
sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan

menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang
dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat
dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih
kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya
segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan
menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan
berkata : "Minumlah nak, ibu tak haus!!" -PEMBOHONGAN

IBU YANG KEEMPAT.

Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas
saya baru beberapa bulan dilahirkan, ibulah yang
mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga.
Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu
lidi dan menjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan.
Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan
keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan
keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik
hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang untuk
membantu ibu. Anehnya, ibu menolak bantuan itu.

Jiran-jiran sering kali menasihati ibu supaya menikah
lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga dan
mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi ibu yang
keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Ibu
berkata : "Saya tidak perlukan cinta dan saya tidak
perlukan lelaki." - PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.
Setelah kakak dan abang habis belajar dan mula
bekerja, ibu sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh
ibu supaya berehat sahaja di rumah. Tidak payahlah

lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari
duit. Tetapi ibu tidak mahu. Ibu rela pergi ke pasar
setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi
keperluan hidupnya. Kakak dan abang yang bekerja jauh
di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu
memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibu tetap berkeras
tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan ibu
mengirim balik wang itu dan ibu berkata : "Jangan
susah-susah, ibu ada duit." - PEMBOHONGAN IBU YANG

KEENAM.
Setelah tamat pengajian di universiti, saya
melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat sarjana di
luar Negara. Pengajian saya di sana dibiayai
sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu
saya sudahi dengan cemerlang,kemudian saya pun bekerja
dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya
juga di luar negara. Dengan gaji yang agak lumayan,

saya berhajat membawa ibu untuk menikmati penghujung
hidupnya di luar negara. Pada pandangan saya, ibu
sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh
hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau
hari-hari tuanya ini ibu habiskan dengan keceriaan dan
keindahan pula. Tetapi ibu yang baik hati, menolak
ajakan saya. Ibu tidak mahu menyusahkan anaknya ini
dengan berkata ; "Tak payahlah, ibu tak biasa tinggal
di negara orang." - PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH


Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.. Suatu malam
saya menerima berita ibu diserang penyakit kanser. Ibu
mesti dibedah secepat mungkin. Saya yang ketika itu
berada jauh diseberang samudera terus segera pulang
untuk menjenguk ibunda tercinta. Saya melihat ibu
terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani
pembedahan. Ibu yang kelihatan sangat tua, menatap
wajah saya dengan penuh kerinduan. Ibu menghadiahkan
saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksa

menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya..
Saya dapat melihat dengan jelas betapa seksanya
penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu
menjadi terlalu lemah dan kurus. Saya menatap wajah
ibu sambil berlinangan air mata. Saya cium tangan ibu
kemudian saya kecup pula pipi dan dahinya. Di saat itu
hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat ibu

dalam keadaan seperti ini. Tetapi ibu tetap tersenyum
dan berkata : "Jangan menangis nak, ibu tak sakit." -PEMBOHONGAN IBU

YANG KELAPAN

Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu,

ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.
Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda
boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari
mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata,
'Ibu,saya sayangkan ibu.' Tapi tidak saya. Sehingga
kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana
biarpun saya mengasihi ibu lebih dari segala-galanya,
tapi tidak pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata
itu ke telinga ibu, sampailah saat ibu menghembuskan
nafasnya yang terakhir.
Ibu, maafkan saya. Saya sayangkan ibu

Read more...

Employee Evaluation

>> Nov 3, 2008



Be sure to read through to the bottom...

1 Bob Smith, my assistant programmer, can always be found
2 hard at work in his cubicle. Bob works independently, without
3 wasting company time talking to colleagues. Bob never
4 thinks twice about assisting fellow employees, and he always
5 finishes given assignments on time. Often he takes extended
6 measures to complete his work, sometimes skipping coffee
7 breaks. Bob is a dedicated individual who has absolutely no
8 vanity in spite of his high accomplishments and profound
9 knowledge in his field. I firmly believe that Bob can be
10 classed as a high-caliber employee, the type which cannot be
11 dispensed with. Consequently, I duly recommend that Bob be
12 promoted to executive management, and a proposal will be
13 executed as soon as possible.

Addendum:
That idiot was standing over my shoulder while I wrote
the report sent to you earlier today.
Kindly re-read
only the odd numbered lines.

Read more...

Facts About the Human Body - Your Brain


The Brain
The human brain is the most complex and least understood part of the human anatomy. There may be a lot we don’t know, but here are a few interesting facts that we’ve got covered.

1. Nerve impulses to and from the brain travel as fast as 170 miles per hour. Ever wonder how you can react so fast to things around you or why that stubbed toe hurts right away? It’s due to the superspeedy movement of nerve impulses from your brain to the rest of your body and vice versa, bringing reactions at the speed of a high powered luxury sports car.

2. The brain operates on the same amount of power as 10-watt light bulb. The cartoon image of a light bulb over your head when a great thought occurs isn’t too far off the mark. Your brain generates as much energy as a small light bulb even when you’re sleeping.

3. The human brain cell can hold 5 times as much information as the Encyclopedia Britannica. Or any other encyclopedia for that matter. Scientists have yet to settle on a definitive amount, but the storage capacity of the brain in electronic terms is thought to be between 3 or even 1,000 terabytes. The National Archives of Britain, containing over 900 years of history, only takes up 70 terabytes, making your brain’s memory power pretty darn impressive.

4. Your brain uses 20% of the oxygen that enters your bloodstream. The brain only makes up about 2% of our body mass, yet consumes more oxygen than any other organ in the body, making it extremely susceptible to damage related to oxygen deprivation. So breathe deep to keep your brain happy and swimming in oxygenated cells.

5. The brain is much more active at night than during the day. Logically, you would think that all the moving around, complicated calculations and tasks and general interaction we do on a daily basis during our working hours would take a lot more brain power than, say, lying in bed. Turns out, the opposite is true. When you turn off your brain turns on. Scientists don’t yet know why this is but you can thank the hard work of your brain while you sleep for all those pleasant dreams.

6. Scientists say the higher your I.Q. the more you dream. While this may be true, don’t take it as a sign you’re mentally lacking if you can’t recall your dreams. Most of us don’t remember many of our dreams and the average length of most dreams is only 23 seconds–barely long enough to register.

7. Neurons continue to grow throughout human life. For years scientists and doctors thought that brain and neural tissue couldn’t grow or regenerate. While it doesn’t act in the same manner as tissues in many other parts of the body, neurons can and do grow throughout your life, adding a whole new dimension to the study of the brain and the illnesses that affect it.

8. Information travels at different speeds within different types of neurons. Not all neurons are the same. There are a few different types within the body and transmission along these different kinds can be as slow as 0.5 meters/sec or as fast as 120 meters/sec.

9. The brain itself cannot feel pain. While the brain might be the pain center when you cut your finger or burn yourself, the brain itself does not have pain receptors and cannot feel pain. That doesn’t mean your head can’t hurt. The brain is surrounded by loads of tissues, nerves and blood vessels that are plenty receptive to pain and can give you a pounding headache.

10. 80% of the brain is water. Your brain isn’t the firm, gray mass you’ve seen on TV. Living brain tissue is a squishy, pink and jellylike organ thanks to the loads of blood and high water content of the tissue. So the next time you’re feeling dehydrated get a drink to keep your brain hydrated.

Read more...

Irsyadee - Taubat seorang hamba

>> Nov 2, 2008

Hati hiba mengenangkan
Derita jiwa dan perasaan
Oh tuhan maha kuasa
Terima taubat hamba berdosa

Ku akui kelemahan diri
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x taubatku ini

chorus:
Telah aku merasakan
Derita jiwa dan perasaan
Kerna hilang dari jalan
Menuju redhamu ya tuhan

Ku akui kelemahan diri
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x taubatku ini

Di hamparan ini kumeminta
Moga taubatku di terima

Ku akui kelemahan diri
Ku insafi kekurangan ini
Ku kesali kejahilan ini
Terimalah 3x taubatku ini



Taubat Seorang Hamba Feat. Hafiz (ex-UNIC) - Irsyadee

Read more...

  © Blogger template Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP